Valmistautuminen kisareissuun sisälsi taas kerran suhteellisen paljon välineiden kanssa säätämistä. Hankin uudet nuolet ennen kisaa ja pari viimeistä viikkoa menikin sitten optimaalisen virityksen testaamiseen ja nuolikarttojen tekemiseen. Kova homma, mutta tälläkin kertaa se kannatti. Lisäksi onhan tuo testaaminen parasta harjoitusta, kun testaamisessa oletusarvo on hyvin ampuminen, että siitä saa jotain eroja aikaiseksi.
Matkustettiin joukkueella kisapaikalle siten, että saatiin yksi epävirallinen harkkapäivä ennen virallisia harjoituksia. Päästiin onneksi majoittumaan Grida Cityyn, joka sijaitsee lähestulkoon kisakentän takana ja vältettiin näin kisabusseissa istuminen , kun voitiin vaan kävellä kentälle ja takaisin, se on meinaan todella luxusta kisareissuissa. Hotelli oli muuten loistava, mutta ruoan laatu oli kyllä laskenut sitten viime reissun, mutta vastaavasti aikaisemmat olemattomat peitot olivat taas vaihtuneet kunnollisiin, joten jotain miinusta ja jotain plusssaa.
Epävirallisissa harjoituksissa tuli hoidettua samalla tuuliharjoitukset, kun ensimmäisenä päivänä oli muuten melkoinen puhuri ja aika selväksi tuli se, että ylempi ilmakerros on melko arvaamaton. Virallisena harkkapäivänä sitten olikin jo huomattavasti kevyempi tuuli ja pääsi tekemään hyvät harjoitukset ennen kisaa eli nollaamaan tuuliammunnan.
Alkukilpailu oli tämän hetken harjoituskuntoon nähden minulta vahva ja olen siihen kyllä tyytyväinen. Sää oli melko tyyni, mutta sen verran piti olla hereillä, että huomasi jos tuulen suunta vaihtui. Ammuin ensimmäiseltä puolikkaalta tuloksen 325 hyvällä tekemisellä. Paljon tuli kymppejä ja oikeastaan sarjan ainoa sulaminen tapahtui puolessa välissä, kun en huomannut tuulen kääntymistä ja ammuin turhaan kahdella viimeisellä nuolelle 8 ja 7 osumat. Toinen puolikas oli vielä ensimmäistäkin tasaisempi sarjojen asettuessa väliin 53-56 ja tuloksen ollessa 328. Kokonaistulos oli siis 653, joka on viimeisen parin viikon normaalia harjoitustasoa ja aikalailla keskimääräinen tulos, mitä arvokisoissa olen yleensä ampunut. Sijoitus 34 yhteensä 88 ampujan joukossa, joka oli myös positiivisen korkea, joten hieman se pyörivä tuuli muitakin kiusasi. Miesten joukkueella oltiin 17 sijalla ja Niemelän Marin kanssa Mixed Teamillä 19.
Ensimmäisenä pudotuspäivänä ammuttiinkin sitten vähän kaikkia kisamuotoja eli henkilökohtaista, joukkuetta ja mixed teamia. Varsin mielenkiintoinen kisaohjelma. Päivä alkoi miesten joukkuekisan 1/12 ottelulla, jossa pistettiin jostain ihmeellisestä syystä viime tipassa maan edustusluvan saanut Valko-Venäjän joukkue 16 sijalta laulukuoroon pistein 6-0. Seuraavaksi astuttiin kehään Mixed Team joukkueella Marin kanssa Tanskan 14 sijoittunut Tanskan joukkue laulukuoroon niinikään pistein 5-3. Tässä olikin hauska episodi viimeisellä sarjalla kun meillä lipesi viimeinen nuoli vähän heikommille numeroille tilanteessa 3-3 ja tilanne vaikutti jo heikolta, kun lähdettiin hakemaan nuolia. Pikkuhiljaa taulun lähestyessä alkoi toivokin kirkastumaan, sillä Tanskalaiset taas eivät olleet osuneet juurikaan keltaiselle ja loppujen lopuksi voitettiin sarja pisteellä ja mentiin jatkoon.
Päivän päätteeksi oli vielä kaksi kierrosta henkilökohtaisia otteluja tiedossa, joista ensimmäisessä voitin Bulgarian kaverin suorana 6-0, muta toisessa sitten otin pataan Italian Musolesilta 1-7. Tappion jälkeen käytiin Musolesin kanssa mielenkiintoinen keskustelu, kun onnitellessani häntä hienosta ammunnasta, hän totesi, että tilanne on nyt 1-1. Hänellä oli vahva muistikuva 2023 vuoden MM-kisoissa, jolloin voitin hänet toisella uusintanuolella, joten nyt hän ei jättänyt minulle mitään palaa ampuen 29 keskiarvolla. Vaikka tappio tulikin liian aikaisin, niin molemmat pudotuskierrokset olivat kuitenkin minulta hyvää ammuntaa, kaikki sarjat 27-29 välistä keskiarvon ollessa aavistuksen alle 28, parempaa tulostasoa siis kuin alkukisassa, joten olen kyllä tyytyväinen. Sijoituskin pysyi samana 34 sijana alkukisan kanssa eli olin toiseksi paras hävinneistä tuloskeskiarvon pohjalta. Tälle kaudelle on uudistuksena tullut tarkkaan sijoitukseen palaaminen, joka määritellään hävinneiden osalta sen kierroksen nuolikeskiarvolla.
Torstaina vuorossa oli joukkueottelupäivä ja lähdimme haastamaan heti aamusta miesten joukkueella alkukisan ykköstä Ranskaa. Tämä päivä olikin sitten taas huomattavasti paria edellistä päivää tuulisempia ja meille ei nyt oikein tuuliennakot sattuneet samalla tavalla kuin fransmanneille ja otettiin turpiin suoraan 0-6. Lopulliseksi sijoitukseksi tuli 16 sija. Iltapäivällä ammuttiin vastaavalla tavalla Marin kanssa Mixed Team kisaa alkukisan 3 sijoittunutta Saksaa vastaan. Kaikki kunnia Saksalaisille, he ampuivat todella kovaa ja meille ei jäänyt mitään saumaa, joten myös tästä tappio pistein 0-6 ja sijoitus 15.
Varsinaiset kisat päättyivät siis minun osalta torstaihin, mutta perjantai oli ehkä kuitenkin se viikon kohokohta, kun selvisi European Games paikkojen kohtalo. Vuoden 2027 European Games kisat pidetään Istanbulissa ja nämä EM-kisat oli ensimmäinen paikka hankkia maapaikka kisoihin. Sijoitukseni 34 riitti loppujen lopuksi hyvin paikan lunastamiseen, joten reissun päätavoite toteutui. European Games on ensimmäinen kisa, jossa jaetaan LA2028 olympiapaikkoja, joten sen vuoksi maapaikka näihin kisoihin oli omalta osaltani päätavoitteena. Meillä meni maana loistavasti sillä myös naisiin saatiin paikka, kun Limingojan Inka ampui loistavasti itsensä 36 sijalle ja lunasti niinikään suomelle maapaikan naisten tähtäinjouseen.
Kisat oli kokonaisuutena loistava onnistuminen minulta. Nyt kun Pariisin jälkeen viime vuosi oli todella kevyt harjoittelun suhteen ja tänä vuonna on taas alkanut nostaa harjoitusmääriä pikkuhiljaa niin en ollut ihan sellaisessa kunnossa kuin vaikka Pariisin vuotena. Mutta asenne kisaamiseen ja fiilis itse kisassa oli ehdottomasti kohdallaan ja koin saavani siitä kisajännityksestä nimenomaan positiivista buustia suoritukseeni. Tämä näkyi kyllä tulostasossani positiivisesti ja onnistuin ulosmittaamaan tämän hetken potentiaalini kisoissa, joten tyytyväinen täytyy olla.
Oli myös todella mukavaa olla tällä joukkueella kisoissa liikenteessä. Meitä oli ampujia yhteensä 10 henkeä ja koko kisojen ajan kannustaminen ja yhtenä joukkueena toimiminen oli loistavaa ja kehittyi vielä kisojen myötä. Nämä olivat myös Tarulle ensimmäiset kisat joukkueenjohtajan roolissa ja pidin suuresti siitä millaiset käytänteet kisapäivien tiedottamisen ja ns. iltanuotioiden osalta Taru oli luonut sekä miten positiivista joukkuehenkeä näillä rakennettiin. Lisäksi Perttu hoiti taas valmentajan roolin viimeisen päälle. Kiitos siis koko joukkueelle.
RSS Feed